wtorek, 4 listopada 2014

Autumn smells like... pumpkin!

  Dynia na przełomie października i listopada bywa chyba najbardziej popularnym warzywem. Używa się jej nie tylko w kuchni. Kto z Was drążył dynię z okazji Halloween? Takie ozdoby można spotkać już od pierwszych dni października. Ja jednak skupię się na kulinarnych zastosowaniach tejże.


  Zupa-krem z dyni to nic nowego. Danie znane i lubiane. W sieci można znaleźć mnóstwo przepisów. Ja najczęściej korzystam z tego, który znajduje się w kuchni Lidla. Oczywiście zmieniam go na swoje potrzeby. Praktycznie nigdy nie trzymam się kurczowo przepisu. 

Składniki:

1 średnia dynia
2 średnia jabłka
2 marchewki
1 kostka rosołowa
1 średnia cebula
3 ząbki czosnku
śmietana
kostka rosołowa 

Sposób przygotowania:


Dynię obieramy, usuwamy miąższ i pestki, kroimy na kawałki. Marchew, cebulę i czosnek obieramy i również kroimy na małe kawałki. W dużym garnku rozgrzewamy dwie łyżki oleju lub oliwy i dodajemy warzywa. Następnie podsmażamy przez ok. 5 minut. Następnie dodajemy 1,5 l wody i kostkę rosołową. Gotujemy na wolnym ogniu przez ok. 40 minut, do momentu, aż warzywa będą miękkie. Dodajemy przyprawy. Następnie wszystko miksujemy przy pomocy blendera. Najlepiej podawać zupę z łyżką kwaśnej śmietany.

Zupa gotowa do spożycia:


Praktyczne rady:

   Krojenie dyni(zwłaszcza dużej) to zajęcie czasochłonne. Ma twardą skórę i czasem ciężko ją przekroić. Dlatego nigdy nie zostawiajcie krojenia na ostatnią chwilę.

  Warto ususzyć pestki dyni. Szkoda wyrzucać cały miąższ. Suszone pestki są świetnym dodatkiem do innych potraw. Są bogate w witaminy i kwasy tłuszczowe. Jednak pozyskanie pestek zajmuje trochę czasu, ale warto się pomęczyć:) Smakują znacznie lepiej niż te ze sklepu.  

  Dynia poza smakiem ma jeszcze kilka innych zalet. Przede wszystkim w sezonie jest bardzo tania. Średniej wielkości dynię możemy kupić za ok. 7 PLN. Koszt wykonania zupy jest więc niewielki. 

Podliczmy:


  Jak widać, koszty nie przekraczają 20 PLN. A zauważcie, że część produktów można wykorzystać przy innej okazji. Z wymienionych przeze mnie składników, zupy wystarczy na ok 8 porcji. W zależności od rozmiaru talerza;) A więc za jedną porcję wychodzi ok. 2,37 PLN. Według mnie - niedużo. Zwłaszcza, że dynia ma wiele zalet. Znajdują się w niej witaminy: A, B1, B2, C, a także składniki mineralne: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez. Dodatkowo zawiera mnóstwo beta-karotenu, który ma zbawienny wpływ na cerę. Dynie docenią też osoby ćwiczące - znajduje się w niej całkiem sporo białka! I co najważniejsze (tak samo jak inne warzywa) ma mało kalorii:)  


  Jak widzicie, dynia ma praktycznie same zalety. Nic dziwnego, że jesienna kuchnia obfituje w przepisy z dynią w roli głównej. 

11 komentarzy:

  1. Dynia to jedno z moich ulubionych warzyw, nie ma to jak pyszna zupa dyniowa w optymistycznym kolorze, gdy za oknem jesienna szaruga :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja mimo uwielbienia dla jesieni i Halloween do dyni jakoś nie potrafię się przekonać. No, może za wyjątkiem jej pestek. :)
    Pozdrawiam,
    another-pony.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam zupę dyniową, robię ją często z mamą. :)

    http://lady-aria.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. łoł świetny blog :) pozdrawiam Z.

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda smakowicie, uwielbiam potrawy z dyni :3
    zapraszam do mnie na nowy post
    http://werkka-werka.blogspot.com/2014/11/jesienna-wyprawa.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Zjadłabym.... heh ;)
    Zapraszam na http://this-is-paranormal.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Dyni nie lubię chyba tylko z postaci zupy. Ale może przez to, że jadłam taką bardzo łagodną, a ja jestem fanka mocniejszych przypraw :) Może czas się przekonac...

    OdpowiedzUsuń
  8. Super przepis! Ja dziś zrobiłam ciasto dyniowe i zostało mi sporo dyni, więc bardzo chętnie wypróbuję :)
    Love Life Every Day
    everydaybeauty instagram

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie próbowałam dyni, jako takiego jakiegoś kremu, ciasta czy coś... Bo chyba pestki się nie liczą hehe :) Brzmi smakowicie :) !

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam potrawy z dyni :)
    pozdrawiam!
    www.haydenka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Mniam, mniam, mniam Kocham dynię ;)

    http://joannok.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń